Nyhed
Nye regler om arbejdstidsregistrering på vej: Hvordan gør vi på AAU?
Lagt online: 06.05.2024
Nyhed
Nye regler om arbejdstidsregistrering på vej: Hvordan gør vi på AAU?
Lagt online: 06.05.2024
Nye regler om arbejdstidsregistrering på vej: Hvordan gør vi på AAU?
Nyhed
Lagt online: 06.05.2024
Nyhed
Lagt online: 06.05.2024
Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation og Public Affairs. Fotos: Colourbox.
Den 1. juli er Aalborg Universitet (AAU) som arbejdsgiver forpligtet til at sikre, at de ansattes samlede daglige arbejdstid bliver registreret. Det sker som konsekvens af en dom fra EU-domstolen. En tværgående projektgruppe på universitetet arbejder i disse måneder på højtryk for at finde en enkel og digital minimumsløsning til alle ansatte.
”For nogle ansatte – primært i Fælles Service – er det allerede en fast og naturlig del af arbejdsdagen, og for andre vil det være en ny opgave at skulle registrere sin daglige arbejdstid. Derfor arbejder vi på et brugervenligt system med mulighed for præudfyldt normtid, som medarbejderen kan tilpasse. Målet er, at systemet kræver et minimum af handling fra medarbejder og leder,” fortæller universitetetsdirektør Søren Lind Christiansen.
Det er ifølge universitetsdirektøren et mål, at det nye krav ikke skal påvirke medarbejdernes nuværende tillidsbaserede arbejdspraksis.
”Arbejdstidsregistrering handler om arbejdsmiljø, og AAU skal sikre, at medarbejderne ikke arbejder mere, end de skal. Derfor er det vigtigt at understrege, at det ikke er et kontrolsystem, vi implementerer,” siger universitetsdirektøren, som er direktionsansvarlig for den projektgruppe, som er i gang med at forberede universitetet på den nye administrative opgave, der venter lige rundt om hjørnet.
Samtidig er der på tværs af de danske universiteter en løbende dialog, der skal sikre ensartethed omkring arbejdstidsregistrering universiteterne i mellem. Det fortæller projektleder Helene Møller Larsen:
”Der er flere aspekter, som stadig er uafklarede. Fx afventer vi i Danske Universiteter fortsat styrelsens tilbagemelding på, om visse medarbejdergrupper – fx VIP’erne – kan undtages fra reglen om arbejdstidsregistrering. Men indtil vi ved mere, arbejder vi med det udgangspunkt, at alle ansatte på AAU pr. 1. juli skal registrere deres samlede daglige arbejdstid,” forklarer hun.
Foruden et fælles system står projektet også for at beskrive reglerne for arbejdstidsregistrering, som skal gælde for hele AAU. I tiden efter den 1. juli følger en grundig evaluering af det, som implementeres.
”På nuværende tidspunkt kender vi ikke konsekvensen af arbejdstidsregistrering. Når vi har implementeret lovkravet, skal vi selvfølgelig evaluere den valgte løsning og blive klogere på, hvilken værdi registreringen på sigt vil kunne skabe på AAU,” fortæller universitetsdirektøren.
Arbejdsgruppen har lavet en intern informationsside, hvor du løbende kan følge udviklingen i projektet.
Siden opdateres løbende og skal understøtte den information, der fortsat vil blive givet via mails og på møder.
Har du spørgsmål til processen, kan du kontakte projektleder Helene Møller Larsen på hml@adm.aau.dk.
Baggrund:
Den 23. januar 2024 vedtog et flertal i Folketinget loven om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet. Lovændringen gennemfører EU-Domstolens afgørelse fra den 14. maj 2019, hvor det blev slået fast, at arbejdsgiverne skal indføre registrering af lønmodtagernes daglige arbejdstid. Formålet er ifølge EU-Domstolen at sikre, at regler om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid overholdes.
Den nye lov forpligter AAU til at have et objektivt og pålideligt arbejdstidsregistreringssystem, der sikrer tilgængelighed, så den enkelte medarbejder kan tilgå sine egne oplysninger i systemet.