Nyhed
Microsoft og Moodle: Travle undervisere får mere hjælp til digitalt understøttet PBL
Lagt online: 15.01.2025

Nyhed
Microsoft og Moodle: Travle undervisere får mere hjælp til digitalt understøttet PBL
Lagt online: 15.01.2025

Microsoft og Moodle: Travle undervisere får mere hjælp til digitalt understøttet PBL
Nyhed
Lagt online: 15.01.2025
Nyhed
Lagt online: 15.01.2025
Af Merethe Hollen, CDUL - Center for Digitalt Understøttet Læring.
Foto: AAU
PBL Digital, CDUL og IT-Support sætter fælles fokus på at yde bedre hjælp til travle undervisere, som er motiverede for at yde god digitalt understøttet PBL.
Uddannelsesmiljøerne på AAU bruger forskellige systemer, men fælles på tværs af fagligheder bruges Moodle, Microsoft 365, Zoom og Panopto. Disse udgør AAUs Basispakke, og er i strategisk fokus for digital understøttelse af PBL, både ift. bedre hjælp, klar styring og teknisk udvikling.
78% af AAU’s VIP svarede i 2022, at de kan se værdien af digitale metoder i undervisning. Kun 17% oplever, at de har tid til at eksperimentere med digitale praksisser i deres undervisning og hver tredje underviser angiver, at de mangler enten teknisk support, pædagogisk rådgivning, samarbejdsmuligheder, når de arbejder med digitale metoder (Baseline 2022).
På baggrund heraf har uddannelsesledelsen prioriteret at arbejde strategisk i 2024-2026 mod en bedre støtte af AAU’s undervisere i deres brug af Moodle, Panopto, Zoom og de mange muligheder i Microsoft 365. Indsatsen udføres af Center for Digitalt Understøttet Læring (CDUL) og IT-Support i et tæt samarbejde med lokal uddannelsesledelse.
”Vi ved at vores undervisere er travle, og at de arbejder benhårdt for at lave god undervisning og samtidig få en forskningskarriere til at spille. Vi vil gerne fra centralt hold tilbyde mere støtte til at møde undervisere der hvor de er, så det både bliver lettere at lave god undervisning, og så vores studerende får en mere ensartet oplevelse og et godt læringsudbytte”, fortæller Louise Møller Haase, Prodekan TECH, Udmøntningsansvarlig for PBL Digital
Flere studerende påpeger, at Moodle bruges forskelligt, hvilket gør det svært at finde informationer: ”Hvor forskellige informationer er, ændrer sig hvert semester på Moodle.” – Studerende (Baseline, 2022).
”Moodle er vores centrale platform med mere end 10.000 logins om dagen. Alligevel ser vi at vores undervisere og studiesekretærer ikke får nok hjælp til opsætning i Moodle, og det går både ud over deres motivation og studerendes oplevelse, når de går gennem hvert semester hvor en ny underviser bruger det anderledes. Det skal vi have styr på!”, siger Louise Møller Haase, Prodekan TECH, Udmøntningsansvarlig for PBL Digital.
I efteråret 2024 har CDUL og IT-Support samarbejdet med en håndfuld studienævn i en pilot-implementering, hvor formatet for bedre hjælp er afprøvet i form af workshops for studiesekretærer og undervisere.
Pilotimplementeringen pegede på, at der er behov for korte forløb grundet travlhed på institutterne, og at Moodle skal have et fokus separat fra andre teknologier i basispakken.
I 2025 og 2026 implementeres basispakken for alle institutter på AAU. Det indebærer et forløb med fokus på, hvordan man bedst bruger basispakkens teknologier i undervisning og vejledning. Herefter vil der være fokus på Moodle, og hvordan undervisere lettere kan ensrette opbygningen af kurser med en fælles AAU kursusskabelon udviklet specifikt til underviseres og studiesekretærers behov.
Hver tirsdag i foråret vil CDUL og IT-Support holde åben-dør-møder for alle undervisere/studiesekretærer der ønsker hjælp til basispakken. Åben dør-møderne afvikles på skift på Kroghstræde 3, lokale Bohr, og på Rendsburggade 14, lokale 5.355A, fra kl. 8.30-11.30. Første møde er tirsdag den 21. januar i Create. Det er også muligt at ringe.
Læs mere om implementeringsplanen for alle institutter her
Indsatsen er en del af Masterplanen for programmet for digitalt understøttet PBL (PBL Digital).
Programmet udmøntes i Digitaliseringsteamet (ITS) under styring af AAU’s Digitaliseringsudvalg og Det Strategiske Uddannelsesråd (DSUR).
Kontakt
Midlertidig projektleder og afdelingschef Merethe Hollen, CDUL - Center for Digitalt Understøttet Læring.