Giorgio Bacci er årets underviser på TECH-fakultetet

Lagt online: 15.12.2023

Lektor Giorgio Bacci fra Institut for Datalogi er kåret som årets underviser på Det Tekniske Fakultet for IT og Design. I indstillingen fremgår det, at han som dygtig rollemodel og med stor entusiasme inspirerer sine studerende i det fagligt udfordrende og teoretisk tunge kursus ’Syntaks & Semantik’.

Giorgio Bacci er årets underviser på TECH-fakultetet

Lagt online: 15.12.2023

Af Ellen Holm Tambjerg, AAU Kommunikation og Public Affairs. Foto: Lasse Møller Badstue

De studerende er enige om, at ’Syntaks & Semantik’ ikke nødvendigvis er det mest spændende kursus på software-uddannelsen, og at stoffet kan være kompliceret. Alligevel formår lektor Giorgio Bacci at gøre kursets indhold interessant og fordøjeligt ved at inddrage humor.

- Giorgio har en fantastisk karisma under forelæsningerne, hvilket gør dem spændende krydret med humor. Denne kombination gør det sjovt at gå til undervisning, fortæller studerende på Software.

Giorgio Baccis undervisning bliver ikke mindre imponerende af, at han har overtaget kurset med meget kort varsel. Det anerkender de studerende også i deres indstilling. Giorgio Bacci fortæller, at han ikke havde meget tid til forberedelse, da han var på barsel kort forinden, men han mener, det går bedre og bedre med den løbende forberedelse. De småfejl, der kan snige sig ind i hans PowerPoints, bliver adresseret med humor og bliver på den måde en mulighed for læring.

Formår at gøre svært stof forståeligt

Giorgio Bacci ved godt, at kurset kan være en udfordring for mange software-studerende. Det forsøger han at løse ved at forklare den komplekse teori på en simplificeret måde. Han relaterer teorierne til de problemstillinger, som de studerende sideløbende arbejder med i deres semesterprojekter. Derudover arbejder han sammen med sine studerende på de øvelser, der foregår i forbindelse med kurset, og denne interaktion er lærerig både for ham som underviser og for de studerende.

- Sammen fandt vi frem til svarene, og det er også meget nyttigt for mig, fordi jeg får feedback fra de studerende og lærer at styre forelæsningen ved at se på deres ansigter; OK, det er lidt kompliceret, så må jeg forklare det igen med nogle andre ord, fortæller Giorgio Bacci.

Dedikeret og entusiastisk rollemodel

Udover Giorgio Baccis evne til at formidle svært stof på en forståelig og tilgængelig måde, lægger de studerende vægt på, at Giorgio Bacci er en rollemodel, som står klar til at hjælpe og gerne gør en ekstra indsats for sine studerende. Det gør han eksempelvis ved at filme lektioner til senere brug, lave prøveeksamen som træning og være tilgængelig til at svare på spørgsmål under øvelsestimer. I indstillingen til Årets Underviser på TECH skriver de studerende, at Giorgio Bacci er en autentisk, dedikeret og entusiastisk underviser, som de sætter stor pris på.

Giorgio er en stor rollemodel, der opmuntrer sine studerende til at udvikle deres færdigheder og viden. Han brænder for sit fag og gør en stor indsats for at sikre, at hans studerende opnår deres fulde potentiale. Hans dedikation til undervisning og hans studerende er virkelig inspirerende, og han er respekteret af både kolleger og studerende

Studerende på Software