Af studielektor Per Østergaard, årets SAMF-underviser ved SSH-fakultetet
Foto: Colourbox
Læs dine studerendes livsverden
Excellent universitetsundervisning slår først for alvor igennem, når vi som undervisere samtidig opfanger de studerendes læringsbehov og nuancerne i de studerendes livsverden, medbragte ambitioner og varierende personlige kapaciteter; når underviserens leverance er fuldstændig synkron med de studerendes læringsparathed og appetit på læring.
Selvfølgelig skal forelæsningen, øvelsen eller seminaret i et afstemt miks have inkorporeret relevante virkemidler og AV-teknologier fra den didaktiske værktøjskasse, så det faglige indhold bliver lettere at konsumere.
Opbyg tillid
Netop den opmærksomhed, imødekommenhed og tilstedeværelse, som de studerende på første semesters dag ét møder hos underviseren, er første byggesten i en studielang tillids- og motivationsopbygning. Vi undervisere må i den samlede læringsindsats kunne møde de studerende på dén mentale kanal, de er tunet ind på. Vi må møde de studerende lige præcis der, hvor de hver især står – i øjenhøjde, som nogen kalder det. Og det ståsted hos de studerende er over en bred kam langt mindre stabilt end nogensinde tidligere. En opsigtsvækkende del af tidens unge er, som vi i dag ved, i direkte mistrivsel.
Mistrivslen breder sig
AAU’s Center for Ungdomsforskning har, med professor Noemi Katznelson i spidsen for et større forskerhold, dokumenteret, at
” (…) vi ser en ny gruppe unge, der er udsatte. Skolen er kommet til at handle om præstation, tempoet på alle livsarenaer er sat i vejret, og de unge kigger i stigende grad indad og oplever selv at skulle lave sig om, hvis noget i omverdenen er svært. De leder efter løsninger i det psykologiske fremfor i deres omverden” (Katznelson-citatet af 10. oktober 2022 er hentet den 14. december fra et offentliggjort interview på AAU’s hjemmeside).
Senere i samme interview understreger Noemi Katznelson, at vi fortsat skal ” (…) tage hånd om de unge i langvarig mistrivsel, som kæmper med både klassisk og ny udsathed”.
Som undervisere må vi derfor løbende stille os selv det spørgsmål, om vi forvalter vores kapacitet og vores tid sammen med de studerende på den helt rigtige måde. Vi skal fortsat efterleve læringsmålene. Vi skal på AAU fortsat undervise problembaseret. Og vi skal stadig bedømme hver eneste studerendes faglige præstationer fair og retfærdigt. Men vi skal en del mere end lige det, som i snæver forstand kan udledes af studieordninger og semesterbeskrivelser.